Meer dan 25 jaar ervaring met merkondersteuning
Over Andy Heitinga
Mijn expertise op het gebied van merkontwikkeling bouwde ik geleidelijk op.
Voor geïnteresseerden deel ik hieronder mijn werkverleden.
In 1986 startte ik als ontwerper-werktekenaar op de studio van een uitgeverij gespecialiseerd in computergames (Aackosoft in Leiderdorp). Het was de tijd dat computers in korte tijd voor iedereen betaalbaar werden. Het waren zogenaamde homecomputers, zoals Commodore, Atari en MSX.
Wekelijks werden licenties vanuit de hele wereld aangekocht, met name de VS en Japan. Elk programma moest worden voorzien van een Nederlandstalige verpakking en een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing. Hoewel de producten die verkocht werden digitaal waren, gebeurde het ontwerpen en opmaken nog analoog, achter de tekentafel.
Om mijn ervaring te verbreden ging ik eind jaren tachtig aan de slag bij Passet & van Wieringen, een reclamebureau in Amsterdam. P&vW was een gerenommeerd bureau dat reclamecampagnes maakte voor grote organisaties. Zoals voor de marktleider in tijdschriften VNU (abonneewerving voor Avenue, Avant Garde, Marie Claire en De Tijd). En ook voor Schiphol dat tijdens grootscheepse renovaties contact wilde onderhouden met z’n klanten middels paginagrote advertenties in de landelijke dagbladen.
Mijn taak was om de campagnes printgereed te maken voor de verschillende bladformaten.
Begin jaren negentig was mijn volgende stap een bureau gespecialiseerd in retailconcepten (SC Adviesgroep in Heemstede). Hier leerde ik hoe je systematisch merkconsistentie opbouwt. Voor SC maakte ik honderden verpakkingen op voor tientallen productcategorieën van één merk. Mijn ervaring bij Passet & van Wieringen kwam goed van pas om verpakkingen met verschillende vormen en maten dezelfde uitstraling te geven. Ook deed ik jarenlang ervaring op met het maken van POS-materiaal, winkelacties en sponsored magazines. Bij SC Adviesgroep leerde ik ook grafische processen te begeleiden.
© Fotografie Super, Bavaria, DA en Praxis; Bart Landheer fotografie.
Eind jaren 90 zette ik met mijn opgedane ervaring de stap naar ondernemerschap. Onder de naam Creatinga sloot ik mij aan bij het communicatie collectief Addition te Hilversum. Met dit collectief werkten we veel voor dienstverleners, met name ICT en de reisbranche. In die tijd werkte ik vooral aan promotiemateriaal, zoals brochures, folders en advertentiecampagnes. Ook hier draaide het weer om planmatige aanpak en merkconsistentie.
Campaigns & Results, een full service bureau uit Leiderdorp, was al geruime tijd klant van mij. Een aanbod in 2008 om als partner intensief samen te werken kon ik niet weerstaan. Zo verkaste ik na 10 jaar naar Leiderdorp. Veel opdrachtgevers van C & R waren actief op de arbeidsmarkt. Ik werkte intensief mee aan uitingen voor StarJob (uitzendbureau voor secretarieel personeel), TalentWorx (opleidingen en detacheringen in de foodbranche) en BMC Young Professionals (werving en selectie van financieel talent). Ook werkte ik mee aan de meest uiteenlopende uitingen voor Leiden Marketing (tegenwoordig Leiden & Partners): restyling Visitor Centre, standontwerp voor beurzen en merchandising- en promotiemateriaal.
In 2010 ben ik verdergegaan als zelfstandige studio en ging ik aan de slag voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Sinds enkele jaren heb ik mij aangesloten bij Hilversum.media. Ik ondersteun het collectief als grafisch ontwerper / begeleider van printprocessen.
Bijdragen aan merkopbouw
De rode draad die door mijn werkverleden loopt is helder: ‘bijdragen aan merkopbouw’. Het maakt mij niet uit hoe klein of groot een merk is en om welke branche het gaat. Het gaat mij vooral om een prettige samenwerking met ondernemers die met hun merk nieuwe stappen willen zetten en meer uit hun merk willen halen.